Hibák amiket elkövettünk…

Ha a terveid között szerepel, hogy külföldre költözöl, akkor ez az írás nagyon hasznos lehet számodra. Kizárólag azokat a hibás döntéseket próbáltam összeszedni, amelyeket a mai napig tapasztalunk az újonnan érkezettek és hazautazók esetében.  Nem mondom, hogy  egy “szűznek” a cikk minden részlete egyértelmű és világos lesz mindaddig, amíg ide nem költözik, de biztosíthatok mindenkit, hogy ezek megtörtént esetek tanulságai.

Először  szinte kivétel nélkül mindenki elköveti azt a hibát, hogy hisz másoknak. Legyen az apróhirdetés, vagy egy barát, ismerős, netalántán egy hamis jövőkép sugallata valahonnan.  Az álláshirdetések legnagyobb része álomfizetést és munkát ajánl, sokszor garanciát ígérnek. Mindezt addig, amíg meg nem érkezik az illető és mint mikor álomból ébredünk és az álmunk semmivé lesz, úgy tűnnek el az ígéretek és a remény vele együtt. Figyelem!

A munkaerőpiac nem így működik az UK-ban. A munkaajánlatok nagyon nagy része átverés!

Túlbecsüljük önmagunkat. Persze a metropolisz forgatagában rádöbbenünk, hogy egyedül vagyunk, segítség, támasz nélkül, viszont milliónyi megválaszolatlan kérdéssel. Ez a felismerés sokszor rányomja az egész jövőnkre a bélyegét és megpecsételi az “életprojektünk” sorsát.

Alábecsüljük a távolság fogalmát. Azt hiszed, hogy messze laktál a fővárostól, vagy hosszú volt az út a XIV-kerből az V. -ig? Hát amikor Londonba jössz a határokat told el a Balatonig és képzeld erre az útra Budapest forgalmát, amit aztán megszorzol öttel.

Alábecsüljük a pénztartalék fontosságát. Anglia egy közép-európai ember számára rettentően drága ország.  Nem az étel, vagy a telefonálás hanem a fennmaradást kell keményen megfizetni. Nem számolunk vele, hogy akár heteket kell töltenünk bizonyos ügyek intézésével. Sokan esnek neki az útnak, de azzal senki nem számol, hogy egy szigetországból pénz nélkül kijutni sem lehet! Vagy hajó vagy repülő, de nincs stoppos alternatíva. Ismerünk nem egy olyan embert aki hónapokig az utcán élt. Nem egyszer kifosztották, kirabolták, megverték vagy megalázták.

Hálózatfüggetlen mobiltelefon. Ohh micsoda egyszerű, már-már filléres dolog, de ha nincs kéznél bizony komoly és nem utolsó sorban, drága problémáink lehetnek.

Nem ismerjük a segélyhívó számokat abban az országban ahova megyünk, vagy nem tudjuk megértetni magunkat vagy annyit elmondani, hogy honnan jöttünk és nem beszéljük a nyelvet így tolmácsra van szükségünk.

Azt hisszük, hogy talpraesett magyarok vagyunk és mi majd megmutatjuk. Hát elárulhatom, hogy 100 magyarból 50 szinte azonnal vissza megy, 30 amikor elfogy a pénztartalék (1-2héten belül), 10 pedig mikor már semmije nem maradt. A maradék 10 az, aki nagy valószínűséggel helyt fog állni.

Elhisszük, hogy egy több tízmillós országban a munka ránk vár, pláne heteket, hónapokat vár, hogy elfoglaljuk a sokat ígérő állást. Eközben egy-egy betöltetlen állásra ezrek jelentkeznek.

Figyelmen kívűl hagyjuk a nyelvismeret jelentőségét. Sokan úgy érkeznek az UK-ba, hogy még a yes/no ismerete is hiányzik.  Ezeknek az embereknek esélyük sincs külső támogatás, segítség nélkül, hogy új életet kezdjenek. De még nagyobbat koppannak azok akik úgy érkeznek, hogy: “Ohh, nekem van egy alap vagy közepes angolom….” És az első bolti vásárlásnál -na de ha nem itt akkor az első telefonos interjún-, néma csend ül rá a döbbenetre, hogy a sok év nyelvtanulás, épp megalapozta csak a nyelv fogalmát, de egy mukkot sem értek a beszédből, így válaszolni sem tudok. És most nem kivételekről beszélek!

Keressük a kapcsolatot honfitársainkkal, holott a legnagyobb hátráltató tényező lehet a jellemzően  rossz mentalitásunk miatt, na és a nyelvtanulásnak pedig kimondottan nem tesz jót. Sokan azt hiszik, hogy majd megtanulnak pár hónap alatt angolul. Elárulom, hogy nagyon kicsi az a réteg akik így tanultak meg, de azoknak is nagyon kicsi része tud olvasni és írni! Vannak Angliában olyanok akik 3-4 éve élnek itt de az angoljuk a bolti vásárlásnál többre használhatatlan.

Sokan úgy vágnak neki az új életnek, hogy hozzák a családot is és legtöbb esetben akár több kiskorú gyereket is. Persze ez a normális, mert ki akarná magára hagyni imádott gyermekeit?! Csak, hogy ez egyetlen esetet kivéve mindig úgy végződik, hogy a családnak haza kell mennie és mindent előről kell kezdeniük. Egyszerűen nem tudja megoldani a gyermekelhelyezést és a túlélési költségek pillanatok alatt felemésztik a családi kasszát. Egyébként az egyetlen kivétel az amikor a család rendelkezik a pármilliós aranytartalékkal és tudják finanszírozni a költségvetést.

utazasSokan elindulnak egy bőrönddel, benne egy törölköző és némi váltásruha. Aztán az első hét után szembesül, hogy mosnia kellene és valami főtt ételt ennie. Persze se mosógépünk se edényeink, se tűzhelyünk, sőt minden más is hiányzik ami akár egy alap leves elkészítéséhez szükséges lenne. Ezért a szállásunkat úgy kell megválasztani, hogy ezek megoldottak legyenek. Egyébként marad a gyorsétterem és a mosodák látogatása ami nagyon sokba kerülhet.

Elkövetjük azt a hibát, hogy a legjobb ajánlatot válasszuk gondolkodás nélkül, legyen az szállás, munka, transzfer, stb. Ez eleve intő jel kell, hogy legyen! Az élet kivétel nélkül drága mindenkinek. A túl olcsó ajánlatokban ne bízzunk! És nem elég a szerződés, papír az ígéretekről és ha a szállásadó úgy gondolja, bizony utcára is dobhat és nem fog a segítségedre lenni senki. A rendőrségre pedig tulajdonképpen addig nem is számíthatsz amíg vér nem folyik. Tehát legyünk tudatában a kiszolgáltatottságnak!

Nagyon fontos, hogy a legeslegelső az legyen, hogy mikor megérkezünk szerződésünk és lakcím igazolásunk legyen arról, hol lakunk, meddig és mennyiért. A bérleti szerződésnek minden fontos részletet tartalmazni kell és legyen belőle másolat akár digitális formában is.  Ezen szerződés, igazolás nélkül esélyed sincs életben maradni és újrakezdeni. Továbbá maximálisan ki vagy szolgáltatva  a szállásadódnak.

Ne higgyük el a marketing és reklámfogásokat. Nagy divat a “kertvárosi és rendezett környezetben található, tiszta szállás” mondat ismételgetése. Ez a gyakorlatban viszont “külvárosi, hideg téglaházas, rendetlen tömegszállás ahol a patkánytól a csótányig és ágybogárig mindent megtalálsz”. Ez nem vicc!  Kérd ki akár tőlünk a trust-listánkat, hogy megtudd kiben bízhatsz.

Nem mindegy, hogy hogy választunk szállást és hol lesz az! Lehet az akár tiszta és rendezett is, ha a munkahelyedtől messzire esik. Nagyon fontos és a legtöbb esetben nem lehet egyik pillanatról a másikra megváltoztatni ha rosszul választunk. Ekkor előfordulhat, hogy a fizetésünk nagy részét az utazás költsége emészti fel de nem ritka, hogy akár 4-5-6 órát fogunk csak az utazással tölteni, oda-vissza.

Több embert is meglepetésként ér, hogy a választott szállás még csak nem is hasonlít az otthon megszokotthoz. A látatlanul lefoglalt szállásról tudnunk kell, hogy akár olyan kicsi is lehet, hogy az ágyon kívül még akkora hely van a helységben, hogy az ajtót ki lehet nyitni, ha befelé nyílik. Az ennél nagyobb szálláshelyek, amiben van fürdő és főzésre alkalmas sarok, már úgynevezett “flat”-ek, és nem szobák. Természetesen az ára is jóval magasabb mint amiért egy szobát vagy megosztott szobát tudunk bérelni.

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a fapados járatok leszállási helye 30-70 mérföldre is lehet a választott szálláshelyüktől. Aztán a leszálláskor bőröndökkel felpakolva nagyon keservessé válhat az első napunk pl. London egyik repterén, aztán máris a nyakunkba szakad egy tetemes költség, hogy a csomagjainkkal eljussunk a szálláshelyünkre.

Tudnunk kell, hogy nem elég a bérleti díjjal számolnunk mert a bérlethez előre kell fizetni a legtöbb helyen két hét rentet (bérleti díj) és két hét depozitot (letét), plusz az aktuális heti bérleti díjat. Ez az összeg a legtöbb helyen NEM jár vissza, ha pl. másnap elköltöznénk. Jobb helyeken egy bizonyos idő után lelakható. Csak ennek a költsége is több száz font és még nem pótoltuk a hiányzó dolgainkat illetve az élelemről sem gondoskodtunk.

Tévhit, hogy a nagykövetség kisegíti majd a bajbajutottakat! A nagykövetségnek erre sem biztosítása, sem busza, sem pénztartaléka sincs! Ha bajban vagyunk magunkra és a jószerencsére számíthatunk egyedül. Ügynökségünket hetente 10-15 ember keresi meg segítségkéréssel, de a mi lehetőségeink is végesek, holott minden esetben próbálunk megoldást találni.

Biztos vagyok benn, hogy nem írtam le mindent amivel számolnunk kellene és talán lehetetlen is. Talán lesznek majd olyanok akik a hozzászólásaikkal megosztják saját tapasztalataikat is. De remélem most sokan gondolkodnak el azon, illetve gondolják át azt, hogy hogyan tervezték, tervezzék meg az új jövőjüket.

Hozzászólások

1 Response

1. Magyar Srác szerint:

Nagyon sokan elfelejtik, hogy kártyafüggetlen mobiltelefont hozzanak magukkal!